قانون جدید سربازی با وجود ابلاغ از سوی رئیس حمهور، هنوز اجرایی نشده است و معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده پس از تایید فرمانده کل قوا این قانون احرایی می شود.

به گزارش راسخون به نقل از فارس، سردار موسی کمالی در گفتگویی چنین اعلام کرد: “درخصوص قوانین نیروهای مسلح از آنجا که منوط به اذن فرمانده کل قواست، باید منتظر دستور معظم له باشیم. براین اساس پیش‌بینی می‌شود تا اواخر دی ماه بخش‌هایی از این قانون که صراحت دارد و نیاز به آیین‌نامه اجرایی ندارد، به مرحله اجرا برسد.”

اما اکنون معاون امور اجتماعی بهزیستی اعلام کرده است معافیت سربازی برای پسران زنان سرپرست خانوار از ابتدای دی ماه اجرا شده است. علی‌محمد زنگانه با اشاره به شرایط جدید سربازی برای فرزندان زنان سرپرست خانوار گفت: “از دی ماه امسال تمامی فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر تحت پوشش بهزیستی معاف می‌شوند. در ابلاغیه جدید نظام وظیفه تأکید شده که فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر تحت پوشش بهزیستی همانند کمبته امداد از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

به گفته او این قانون از دی امسال ابلاغ شده و در حال حاضر سازمان بهزیستی آن را به تمامی ادارات بهزیستی در سراسر کشور ابلاغ کرده است: “شرایط معافیت به طور کامل در این بخشنامه مشخص شده است و خانواده‌ها می‌توانند از این شرایط برای معافیت فرزندانشان استفاده کنند.”

او همچنین در پاسخ به این پرسش که تکلیف افرادی که تا قبل از این ابلاغیه به خدمت سربازی رفته‌اند و هم اکنون دارای شرایط معافیت هستند، چه خواهد شد،گفت: “در این باره سازمان نظام وظیفه تصمیم‌گیری می‌کنند و بهزیستی دخالتی ندارد.”

گفتنی است در قانون جدید نظام وظیفه عمومی درباره معافیت فرزندان خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، چند بند مشخص وجود دارد. در بند ۱۱ آین قانون آمده است: “یکی از فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام(ره) و سازمان بهزیستی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف است.” در بند ۱۳ هم آمده است: “تنها پسر خانواده‌های تحت پوشش که دارای سه فرزند اناث یا بیشتر باشند از انجام خدمت دوره ضرورت معافند.”