دانشمندان ترکیب دو کهکشان را مشاهده کرده اند که در ۱۳ میلیارد سال قبل اتفاق افتاده است.

این زوج کهکشان که B14-65666 نامیده می شود در صورت فلکی کم نور سکستان قرار دارد و فاصله آن نشان می دهد که تنها کمی بعد از آغاز کیهان و در ۱۳ میلیارد سال قبل اتفاق افتاده است.

این اولین باری نیست که این اجرام مشاهده می شوند. پیش از این تلسکوپ فضایی هابل موفق به مشاهده آن شده بود. از آنجایی که هابل برای تصویر برداری به طیف ماورای بنفش متکی است تصویری از دو جرم جدا از هم و احتمالاً خوشه های ستاره ای را ثبت کرد. اما محققان دانشگاه واسدا در توکیو با استفاده از داده های حساس ترین تلکسوپ رادیویی جهان به نام ALMA یا آرایه میلی متری بزرگ آتاکاما ثابت کردند که این اجرام در واقع دو کهکشان هستند که ۱۳ میلیارد سال قبل با هم ادغام شده اند.

آلما می تواند امواج رادیویی منتشر شده از کربن، اکسیژن و غبارهای اجرام را تشخیص دهد؛ مواردی که برای رمزگشایی از خصوصیات اجرام به کار دانشمندان می آیند و در این پژوهش هم به کشف ترکیب کهکشان کمک کردند. یافته های آلما مشخص کرد که این دو کهکشان با ظاهری حبابی شکل، با سرعت های متفاوتی در حرکت هستند و در نتیجه نشان از دو کهکشان در حال ادغام با یکدیگر دارند.

محققان تخمین زده اند که جرم کل B14-65666 کمتر از ۱۰ درصد کهکشان راه شیری است و به این ترتیب در اولین مراحل تکامل خود قرار داشته است. این موضوع منطقی به نظر می رسد چرا که در ۱۳ میلیارد سال پیش و در زمان ترکیب، اولین دوران تکامل خود را طی می کرده است.

این کشف همچنین خبر از قابلیت های بالای آلما برای تشخیص اجرام دور دست می دهد و در حال حاضر یکی از اولین نمونه های شناخته شده از ترکیب دو کهکشان است.