جمعی از محققان موسسه فناوری ماساچوست مشغول توسعه شکلی از هوش مصنوعی هستند که میتواند تصویر پیتزاهای مختلف را اسکن کرده و به شما بگوید که چطور طبخ می شوند.

این برنامه دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ دانشمندان هوش مصنوعی مورد نظر را به گونه ای آموزش داده اند که به پیتزاها نگاه میکند و مواد موجود روی نان آنها و ترتیب قرار گرفتنشان را تشخیص می دهد.

نام این هوش مصنوعی PizzaGAN است که از سرواژه های عبارت Generative Adversarial Network به معنای شبکه تولیدی معکوس گرفته شده است و در زمینه یادگیری عمیق و تشخیص آبجکت ها و مراحل تخصص دارد. این هوش مصنوعی میتواند تصویر یک پیتزا را مشاهده کرد و هر لایه آن را شناسایی کند. در ادامه الگوریتم مورد بحث راهنمایی گام به گام را در مورد چگونگی طبخ آن پیتزای خاص ارائه می دهد تا دقیقا غذایی مشابه به آنچه در تصویر قابل رویت است را تهیه کنید.

PizzaGAN در اصل نوعی پروژه مهندسی معکوس است و دانشمندان برای توسعه آن ۵۰۰ عکس کلیپ آرت از پیتزاهای مختلف را در اختیار آن قرار دارند. هر کدام از این تصاویر نیز ۱۰ برچسب مختلف از موادی داشتند که در تهیه شان به کار رفته بودند.

بعد از این مرحله دانشمندان ۹۲۱۳ تصویر پیتزای مختلف را از اینستاگرام دریافت و در اختیار الگوریتم خود قرار دادند. آنها موفق شدند دیتابیسی ماهرانه را با کمک آن تصاویر بسازند که صرفا با مشاهده عکس پیتزاهای مختلف میتوانست سبک های مختلف طبخ را تشخیص دهد.

لازم به اشاره است که این پروژه هوش مصنوعی فوق العاده صرفا در مورد یک نوع غذا (پیتزا) قابل استفاده است اما دانشمندان میتوانند آن را در دیگر بخش ها نظیر صنعت مد نیز آموزش دهند و به لطف آن تجربه خرید دیجیتالی را به کلی متحول نمایند؛ در واقع محققان میتوانند این الگوریتم را برای تشخیص لایه های مختلف لباس یا دیگر انواع غذا از جمله برگرها و ساندویچ های مختلف آموزش دهند.