پژوهشگران دانشگاه برگن ارتباطی روشن بین بیماری‌های دهان و دندان با آلزایمر کشف کرده‌اند.

یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهند، بیماری لثه (ژنژیویت) نقش تعیین کننده‌ای در ابتلا به آلزایمر دارد. یکی از پژوهشگران با نام مایدل در آزمایشگاه تحقیقاتی گروه علوم بالینی دانشگاه (UiB) در شهر برگن نروژ می‌گوید:

ما براساس شواهد مبتنی بر DNA کشف کردیم، باکتری‌هایی که باعث ایجاد بیماری لثه هستند. از دهان به مغز منتقل می‌شوند. این باکتری پروتئینی تولید می‌کند که منجر به تخریب سلول‌های عصبی مغز می‌شود و به از دست دادن حافظه و درنهایت، ابتلا به آلزایمر می‌انجامد.

مایدل معتقد است، باکتری، به‌تنهایی باعث آلزایمر نمی‌شود، اما خطر ابتلا به بیماری را به‌طور درخورملاحظه‌ای افزایش می‌دهد و همچنین باعث پیشرفت سریع بیماری آلزایمر می‌شود. با این اوصاف، مطالعات نشان می‌دهند، برخی از راهکارهایی که می‌توانید برای کاهش سرعت رشد آلزایمر به‌کار ببندید، در نزدیکی شما وجود دارد.

مایدل اضافه می‌کند :

دندان‌های خود را بشویید و از نخ دندان استفاده کنید. اگر در معرض بیماری لثه هستید و افراد مبتلا به آلزایمر در خانواده‌ دارید، به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و دندان‌هایتان را به خوبی تمیز کنید.

پیش‌تر ثابت شده بود، باکتری‌های بیماری لثه، می‌توانند از دهان به سمت مغز حرکت کنند و منجر به انتشار آنزیم‌هایی شوند که سلول‌های عصبی مغز را تخریب می‌کند. حالا این موضوع توسط مایدل برای اولین‌بار، ازطریق شواهد DNA اثبات شده است. این دانش به پژوهشگران امکان جدیدی برای حمله به بیماری آلزایمر می‌دهند. مایدل و همکارانش ۵۳ نفر مبتلا به آلزایمر را بررسی و آنزیم مورد نظر را در ۹۶ درصد از آن‌ها کشف کردند. این پژوهش‌ها، امید تازه‌ای به دانشمندان داده است تا به جنگ آلزایمر بروند.

مایدل می‌گوید:

 ما در حال ساخت دارویی هستیم که مانع گسترش آنزیم‌ها از باکتری عامل آلزایمر شود. این دارو، احتمالا تا سال آینده، آزمایش می‌شود.