جف بزوس موسس شرکت های بزرگی چون آمازون و بلو اوریجین روز چهارشنبه جزئیات بیشتری را در رابطه با طرح های شرکت فضایی خود برای سفر به ماه ارائه کردو توضیح داد که بلو اوریجین چطور می خواهد سوخت مورد نیازش را از سطح ماه تامین کند.

بزوس که در اجلاس فضایی جان اف کندی در بوستون ماساچوست حضور پیدا کرده بود در صحبت هایش چنین گفت:

حالا ما چیزهایی در مورد ماه می دانیم اما در طول دوره آپولو این اطلاعات را نداشتیم.

اما یکی از درس های مهمی که به گفته بزوس بشر از دوران آپولو آموخته است وجود مخازن عظیم یخ در اعماق دهانه های برخوردی است.

بزوس صحبت هایش را اینطور ادامه داد:

ما میتوانیم آن یخ را جمع آوری کنیم و از آن برای تهیه هیدروژن و اکسیژن که در واقع همان سوخت راکت هستند استفاده نماییم.

بلو اوریجین هم اکنون مشغول توسعه فرودگر بلو مون است که بزوس ماه گذشته آن را رونمایی کرد. به گفته این مدیر که در باشگاه سه نفره پولدارهای دنیا با ثروت خالص بیشتر از صد میلیارد دلار قرار دارد بلو مون از یک موتور BE-7  بهره می گیرد که از اکسیژن و هیدورژن به عنوان منابع سوختی خود استفاده می کند.

ما از آن جهت این سوخت را انتخاب کردیم که می دانستیم میتوانیم بالاخره مواد تشکیل دهنده آن را از یخ موجود روی سطح ماه تامین کنیم و مجددا سوخت فضاپیماهای خود را بسازیم.

بلو مون به قدری بزرگ است که میتواند چندین نفر انسان را به همراه محموله هایشان به سطح ماه رسانده و برگرداند. بزوس پیشتر گفته بود که بلو مون متناسب با برنامه ناسا برای بازگشت آمریکا به ماه تا سال ۲۰۲۴ است.

بلو اوریجین در سالیان گذشته روی چندین سیستم فضایی کار کرده است و علاوه بر بلو مون پروژه ساخت راکت دیگری را هم برای توریسم فضایی در دست دارد که نیو شپارد خوانده می شود. این شرکت همزمان پروژه ساخت یک راکت عظیم الجثه به نام نیو گلن را نیز پیش می برد که قرار است ماهواره ها ودیگر فضاپیماها را به مقاصد فرازمینی شان ببرد.

بزوس همه ساله بالغ بر یک میلیارد دلار در شرکت بلو اوریجین سرمایه گذاری می کند که این مبلغ نیز از محل فروش سهامش در آمازون تامین می گردد.