کلیه دام‌های سبک و سنگین روستای رزجرد ظرف ۲ روز خونگیری و بیش از ۴۰۰ راس بره و بزغاله و گاو و گوسفند علیه بیماری بروسلوز مایه‌کوبی گردید.
تصویر بایگانی شده
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین با اعلام این خبر افزود: با توجه به گزارش چند مورد از ابتلا اهالی روستای رزجرد به بیماری تب مالت، اکیپی متشکل از کارشناسان اداره کل دامپزشکی و شبکه بهداشت شهرستان قزوین برای بررسی موضوع و مطالعات اولیه اپیدمیولوژیک در ارتباط با نحوه آلودگی افراد مبتلا، به روستا اعزام شدند.
دکتر علیرضا اکبرشاهی در ادامه گفت: پس از بررسی‌های اولیه، طرح خونگیری از ۱۹۰۰ راس دام روستای رزجرد، به منظور آزمایش‌های تشخیصی بروسلوز (تب مالت) توسط ۳ اکیپ عملیاتی و یک اکیپ بازرسی دامپزشکی ظرف ۲ روزانجام شد.
دکتر علیرضا اکبرشاهی توضیح داد: پس از اعلام نتایج آزمایشگاهی، ۸۳ راس گوسفند و بز آلوده به بروسلوز تشخیص داده شد که دام‌های مذکور با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای به کشتارگاه اعزام گردید.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین همچنین اعلام کرد: با توجه به ضرورت انجام ضدعفونی اماکن دامی برای کاهش بار میکروبی و آلودگی‌های احتمالی تعداد ۴۰ واحد دامی به مساحت تقریبی ۶۰۰۰ متر مربع نیز توسط پرسنل دامپزشکی ضدعفونی شد و آموزش‌های لازم در خصوص پیشگیری از بیماری تب مالت و توزیع بروشورهای مربوط به روستائیان انجام گرفت.
دکتر اکبرشاهی در پایان به عموم مردم توصیه کرد: ازمصرف هرگونه فرآورده لبنی غیرپاستوریزه جدا خودداری نموده و دامداران محترم نیز همکاری در اجرای برنامه واکسیناسیون دام‌ها (۲ بار در سال) را جدی بگیرند.
منبع خبر:
ولایت قزوین http://velaiatnews.com/?type=dynamic&lang=1&id=14898